måndag 10 januari 2011

MI CASA


Okej, då är det dags för husesyn! I ett ljusrosa hus i stadsdelen
Cerro Concepcion i Valparaiso hyr jag ett rum hos denna tjej.


Constanza är designer så allt är väldigt genomtänkt och pyntat. Vår dörr är nog bland de finaste i stan...

I husets första rum ligger hennes lilla affär med massa kitschiga småprylar.

Badrummet. När man ska duscha måste man först tända el calefon, gasvarmvattenberedaren.

Påhittigt. Constanza använder senap-och ketchupflaskor till schampo och balsam.

Hallen är tapetserad med gamla damtidningar.

Vardagsrummet som är jättefint men som vi nästan aldrig är i.

Det bästa med att bo med andra är att slippa äta själv jämt tycker jag. Flera gånger i veckan äter vi lunch eller middag ihop. Till vänster tysken Nico, i mitten chilenska Constanza och till höger tyskan Teresa som inte bor hos oss längre.

Constanzas gigantiska rum med underbar prinsessäng.

Mitt rum är lite för stökigt för att visa just nu... Men bredvid min säng har jag ett foto på min mormor och ett gammalt roligt foto som jag köpte på loppmarknaden här. Och nära, en öppnad chokladkaka, som jag gärna äter lite av när jag myser i mitt rum på kvällarna.

Under spegelhyllan med spetskant har jag satt fast mina örhängen.

Vår lilla mysiga patio, innergård eller egentligen mer som ett uterum, där det är sol ett par timmar mitt på dan.

Härifrån är det ett fönster in till köket.

En kväll beställde vi hem sushi. Underbart gott!

Constanza har skalat bönor till den typiska chilenska grytan porotos granados.

Fina ryskagummorkaklet.

Igår fick jag ett ryck och bestämde mig för att göra chokladbollar. Det fick bli med kokos för pärlsocker finns inte här.

2 kommentarer:

  1. SÅ snygg lägenhet! Älskar! Hur kommer det sig att du bor just där, är det gamla vänner?

    SvaraRadera
  2. Nä, jag hittade huset och Constanza via en annons på en uthyrningsssajt. Och föll pladask när jag såg bilderna, och sen började vi maila och kände båda att det här kommer funka bra!

    SvaraRadera