tisdag 18 januari 2011

PLAYA, EMPANADAS & STARKA KVINNOR


Överallt i Valparaiso blir man knockad av fantastiska väggmålningar.

När jag kom hit för tredje gången, för snart en månad sen, blev jag hembjuden till Juan som är proffsbagare.

Han bjöd på hembakade empanadas med skaldjur.

Fika med chilensk-amerikansk-etiopiska Rita som jag lärde känna när hon bodde här förra året. Nu för tiden bor hon i New York och var bara här på semester.





Grill- och avskedsfest för Rita. Sedan gick vi vidare till en bar med livemusik (gitarrkillar) och till mitt favoritdansställe El Proa.

I söndags åkte jag, Lisa och Rodrigo till en strand en cirka halvtimme söderut.

Och hamnade här, på vackra Las Docas.


Tyvärr är vattnet i Chile väldigt kallt på grund av Humboldtströmmen så det är väldigt sällan man badar. Men att bara ligga och lyssna på vågorna som rullar in räcker fint.

Härlig avslutning på helgen.

Jag och Lisa jobbar med ett reportage om förhållandena för säsongsarbetarna på vingårdarna och har bland annat träffat de här två kvinnorna. Eirka och Sonia har svartlistats av traktens arbetsgivare på grund av sitt fackliga engagemang men fortsätter ändå sin kamp. Väldigt intressanta möten som gjorde att vi både blev förbannade å deras vägnar och mäkta imponerade av deras glöd och envishet.

1 kommentar:

  1. Gillar verkligen bilden på sanden med flickan i bakgrunden.

    SvaraRadera