måndag 27 december 2010

EN FELIZ NAVIDAD I SANTIAGO


Först efter tiotiden på kvällen sätter vi oss till bords för att äta julmiddag. De andra äter grillat kött och potatis och jag får en vegetarisk variant av majsgratängen pastel del choclo. Till förrätt har vi ätit sushi som en av döttrarna har gjort för min skull. Sedan går vi bort till en liten park i närheten där alla områdets barn har samlats. Det är dags för den årliga traditionen att försöka fånga tomten. När tomten i polyestertomtedräkt och stort vitt lösskägg hastigt visar sig börjar alla barn springa allt vad de kan. Men, ingen hinner få tag på honom i år heller.

När klockan slår tolv känns det som nyårsafton. Alla kramas och kindpussas och önskar varandra Feliz Navidad. Först nu öppnas paketen under plastgranen. Det hela är över ganska fort och sedan går vi ut till trädgården framför huset. Volymen höjs, och vi lyssnar och dansar till den populäraste musikstilen av dem alla här, cumbia. Vi dricker ”cola de mono”, som är betydligt godare än vad det låter (apsvans på svenska). Juan har blandat ihop juldrinken själv efter klassiskt chilenskt recept; aguardiente (sockerrörsbrännvin), mjölk, kaffe, kanel, vaniljsocker och nejlikor.

Igår tog jag mig tillbaka till mitt älskade Valparaiso. Har knappt hunnit vara här sedan jag kom till Chile i onsdags. Den här veckan ska jag komma in i mitt liv här lite mer. Jobba med allt material jag samlat på mig under min resa, träffa mina vänner, göra mig hemmastadd i mitt nya hus och såklart fira nyår som ska vara något alldeles speciellt här. Tjejen jag bor med berättade att det förväntas komma en miljon människor hit till Valparaiso o de andra närliggande ställena i regionen.

Så småningom ska ni få gå husesyn och följa med till mina favoritställen i stan. /Linn



Det underbara paret Juan och Teresa som öppnade sitt hem för mig i Santiago. Teresa och jag lärde känna varandra förra året och har fått en mycket nära relation på kort tid. Vanligtvis bor hon i Sverige men hon är i Chile för att hälsa på sin släkt.

Hemlagad sushi till julmiddagsförrätt. Lyx!

Snart börjar den årliga traditionen där barnen jagar tomten.

Julklappsöppning. I huset intill hurrar de och ropar högt efter varje öppnad present. Vi hakar på och försöker överrösta dem.

Hunden Ponky som alltid har tänderna utanför munnen. Lite fulvarning men samtidigt alltid leende.

2 x Linnigt

2 x Linn

Sommartid är det riktigt hett i Santiago. 30-35 grader. Vi väntade tills eftermiddagen innan vi gav oss ut på gatorna.

Bad vid Parque O'Higgins.

1 kommentar: