måndag 13 december 2010

SOMBREROS, SJUNGANDE PENSLAR & SKOGSLINBANA

Jag har lämnat storstaden för en liten lugn bergstad med omkring 5000 invånare. Här i Boquete är det svalare och framför allt grönt och vackert. Jag njuter av att kunna röra mig precis som jag vill och slippa att vara beroende av otrevliga taxichaufförer. Staden ligger som i en dal, omgivet av frodiga berg med skogar som på håll ser ut som jättebroccolibuketter. När det är klart väder ser man även toppen av vulkanen Baru. Några timmar om dan har det varit soligt och då är det som en skön svensk sommardag. Men annars fortsätter regnet att förfölja mig på den här resan. Tror knappt jag haft en enda dag utan regn sedan jag lämnade Sverige.

Boquete är mest känt för sin äventyrliga ekoturism och för att vara ett populärt tillhåll för pensionerade amerikaner. Jag bor på ett litet familjeägt hostel. Vi är bara två gäster här nu. Jag och en britt i medelåldern bor i varsin sovsal. Vi har tillgång till kök, matsal och soffrum. Känns som att bo i en egen lägenhet. Ibland åker jag på halvdagarstours men annars är mina dagar här ganska lugna. Jag sitter och jobbar framför datorn, går promenader i området och pratar med folk. Och det är ju de små mötena som kan göra en hel dag. Mitt yrke ger mig ju alltid en bra ursäkt till att ta kontakt med människor. Dagens höjdpunkt var när jag blev sittandes en stund på lilla gatucaféet Fresas Mary. Jag beställde den populära jordgubbsmilkshaken och sedan undrade den sympatiska ägarinnan Maricel om jag inte vill provsmaka deras specialité jordgubbar med grädde? Mätt och glad över pratstunden traskade jag sedan vidare nedför kullarna. Idag ska jag lära mig allt om kaffe. Det kryllar av kaffeplantage här och den exklusiva kaffebönan Geisha har vunnit pris som världens bästa kaffe fyra år i rad. /Linn



Det lilla cafét som är kända för att servera jordgubbar på olika sätt.

En dag åkte jag på canopy zipline. En slags linbana där man svingade sig ut mellan plattformar i träden. Definitivt ett annorlunda sätt att se molnregnskogen på!

Anita från Australien in action.

Och jag högt över marken, på väg mellan två träd.

Folk här älskar att juldekorera sina hus. De här barnen blev väldigt förundrade men stolta när jag berömde deras hus och julgran, och till och med ville ta en bild. Och ja, foppatofflor är populärt här med. Men säkert under annat namn...

Boquete är världsberömt för sina blommor och för sitt kaffe.

Två sköna snubbar jag träffade på i stan. Hatt är vanligt bland herrarna här.

I förrgår besökte jag trädgården El Explorador. Full av knäppa figurer och handmålade skyltar med positiva budskap och visdomsord. Hur kommer man till exempel på att skapa en kör bestående av penslar?

Det här budskapet var min favorit.

Direkt från odlingarna. 25 cent styck.

Regnbåge över Boquete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar