onsdag 24 mars 2010

MATLAGNING MED ANGELINA


Jag träffade Angelina och José förra året när jag kikade runt på söndagsmarknaden på Avenida Argentina. Jag provade en grön armyjacka i ett stånd vilket tjugo minuter senare ledde till en lunchinbjudan. Och många besök har det blivit sen dess. Angelina och José är världens gulligaste. När jag kommer hem till deras hem med tusen saker i slutar det alltid med att vi sitter vid köksbordet i deras sovrum och äter mat, dricker te och snackar om det chilenska och svenska samhället. I backgrunden går tv:n som visar fjantiga buskissåpor och en agressivare latino-variant av Ricki Lake.
Idag visade Angelina mig hur man lagar chilenska maträtten humitas.
/Linn

Humitas består av mald majs, finhackade basilikablad, gul lök, margarin och salt.

Blandningen läggs i majskolsvblad och viks sedan ihop och knyts ihop med tråd till ett paket.

Paketen kokas tills de ändrat färg, ca 15-20 minuter.
Angelina rekommenderar att strö lite socker på när man äter dem.
En rejäl bit vattenmelon var till efterrätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar