onsdag 24 februari 2010

DEN JAPANSKE ÄVENTYRAREN


Hiroshi Nagasaki är 27 år och bor i Tokyo men sa upp sig från sitt jobb som säljare för att resa jorden runt. Men då handlar det inte om ett stopp i varje världsdel utan Hiroshi vill besöka så många länder han kan. Bolivia är hans 73:e sen april förra året. En titt bland hans sparade sedlar avslöjar till exempel länder som Bhutan, Macau, Swaziland, Moldavien, Tanzania och Saudiarabien. Favoritlandet hittills är Indonesien. Han tyckte att det var intressant att möta de många stamfolken som finns där och berättar om en välkomstceremoni där han blev beskjuten med pilbåge.

Vilken är din favoritmat?

Skaldjur. Jag kommer från norra Japan och är van vid att äta färsk mat från havet. Min favorit är sashimi.

Vilken är din bästa stund på dagen?

Det är innan jag går och lägger mig. När jag har komit hem från jobbet och får ta en dusch. Jag är väldigt nervös när jag jobbar och det är först när jag kommer hem vid tiotiden på kvällen som jag kan slappna av. Det enda dagen i veckan jag är ledig är på söndagar.

Vad drömmer du om?

Det här är min dröm. Att resa jorden runt. Men jag vill också åka till rymden och se jorden utifrån. Se om den verkligen är blå… Jag har hört att det kostar två miljoner dollar. Det skulle jag vilja tjäna ihop till.

/Linn




Den kanske mest romantiska presenten någonsin. I varje land Hiroshi kommer till skriver han ner vad "Jag älskar dig" heter på det landets språk. Nar han kommer hem ska hans flickvän få den lilla boken med kärleksförklaringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar