torsdag 25 februari 2010

GODA DAGAR MED EMPANADAS OCH UNGA DAMER



Det sägs att Iquique under 1970-talet var Pinochets favoritsemesetort. Här hade diktatorn ett stort hus vid den finaste stranden och spenderade sommardagarna med att flanera på paradgatan Baquedano och bjuda på stora fester med viktiga gäster. Margret Thatcher var tydligen en av de nära vännena.

För hundra år sedan blomstrade staden av rikedomarna som de många nitratgruvorna inbringade. Under dessa guldår var champagnedrickandet per capita högst i hela världen. Rika gruvkungar byggde ståtliga residens i amerikansk westernsstil. Iquique, som erövrades från Peru under Stilla Havskriget 1878-83, var då Chiles rikaste stad.

I dag luktar Iquique fisk och tång. Staden är en av världens främsta exportörer av färdiga fiskrätter. De många fiksebåtarna guppar stilla vid horisonten och pelikanerna stirrar ut över havet från vassa klippformationer vid den hästskoformade hamnen. De långa stränderna kryllar av surfare och parasoll i gälla kulörer. Vackra färgglada ruckel med gatukonst och politisk streetart är vad som finns kvar av de mäktiga residensen från nitrateran. Här har jag bott i över en vecka medan Linn har äventyrat i öknen. Men ensam i Chile med bristande språkkunskaper och gringaface är också ett äventyr.


Via internetsidan couchsurfing har jag varit med om min allra första blinddejt med en bedårande ung dam som heter Angela. Precis som jag älskar Angela El Perro Del Mar och hon har öppnat upp både sitt hem och hjärta för mig. I söndags blev jag bjuden på öl, citronpaj och glass hemma hos hennes föräldrar tillsammans deras vännina som är nunna i Bolivia. Dagen innan tog Angelas kompis Guillermo med oss på födelsedagsfest med boliviansk trumorkester och traditionella chilenska fiskspecialiteter.


Angela har gett mig inblick i en ung chilenskas vardag. I går diskuterade vi abort som är olagligt här. Många får barn tidigt och det betyder ofta att man tvingas avbryta sina studier. Har man råd finns möjlighet till olaglig abort, men de kan vara mycket farliga. Det är också förknippat med skam att välja bort sitt barn och kan ge sociala konsekvenser. Angelas mamma säger ofta att om Angela får barn nu kommer hennes mamma ta hand om det. Att dottern skulle göra en abort är otänkbart för modern. För tillfället oroar sig Angela för en vän som precis fått veta att hon är gravid. Nu vet inte 23-åringen om arkitektstudierna kommer avslutas.


På lördag är det avslutning på karnevalsmånaden i hela Sydamerika. Iquique fylls med festligheter och Linn och jag är hembjudna till familjen som har bästa empanadacafeét i norra Chile. Men då har vi redan åkt söderut mot Caldera. Jag hoppas att de har lika goda empanadas och ljumma kvällar där.

/Hanna


Har serveras basta empanada i stada.

I fredags fylldes gatan utanfor hostelet av marknad. Frukt, gronsaker och manniskor trangdes mellan standen. Sjalv blev jag fortjust i en vaska. "Jag betalar 2 000 pesos for den har", sa jag. "Ok, det far du garna, men den kostar 500", svarade forsaljaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar